Folytatjuk a zero waste életmód alapelveinek 5+1R pontját, 5+1 részben bemutató sorozatunkat.
Következzék hát a 3. R!
3. Reuse! (Használd újra!)
Az első alapelv a refuse (utasítsd vissza!) és a második, a reduce (csökkentsd!) után a harmadik lépcsőfokra léptünk. Könnyen összetéveszthető az újrahasználat és az újrahasznosítás. Pedig az újrahasználat (angolul reusing) fogalmával már akkor is találkoztunk hétköznapjaink során, amikor az újrahasznosításról (angolul recycling) még nem is hallottunk. Hiszen ki nem járt még úgy sosem, mikor a fagyasztóból izgatottan a teli jégkrémes műanyag doboz után nyúlva, reménykedve a következő óhaj fogalmazódott meg benne: „kérlek Istenem add, hogy ne pörkölt legyen!” Na ugye? De alapélmény lehet az is, hogy a lekvár, vagy befőtt elrakása egy eredetileg uborkás, vagy savanyúságos befőttesüvegbe történt/történik. Sőt! Ugyanúgy újrahasználat az is, amikor használt dolgokat (pl. ruhát, bútort, közlekedési eszközt stb.) vásárlunk, ugyanis az adott tárgynak adunk egy újabb esélyt eredeti funkciójának betöltésére.
az is újrahasználatnak számít, ha a tárgyat tovább használjuk ugyan, de már nem az eredeti funkciójában. Például, amikor az elnyűtt ruhadarabokat törlőrongynak használjuk. Vagy a már említett befőttesüvegekbe nem befőtt, lekvár vagy savanyúság kerül, hanem az ebédre szánt levesünket visszük magunkkal, vagy akár fűszernövényeket ültetünk beléjük. Ha egy kicsit szabadjára engedjük a kreativitásunkat remek használati tárgyakat készíthetünk ebben a szemléletmódban pl. konzervdobozból ceruzatartót, és ha értünk egy kicsit a varráshoz, akkor régi függönyből, nadrágból vagy pólóból vászonszatyrot, esetleg párnahuzatból vászonzsákot a pékáruknak, zöldségeknek, gyümölcsöknek. De ha már vásárolni megyünk befőttes üvegeinket is nyugodtan magunkkal vihetjük magvaknak, sajtoknak, felvágottaknak, vagy húsoknak is. Ilyenkor az áru lemérése előtt ne felejtsük el lemérni az üveg súlyát sem!
Két hónappal ezelőtt említettük a black fridayt, ami a fogyasztói társadalom ünnepe.Ezen a napon óriási, kihagyhatatlannak tűnő árkedvezményekkel (vagy csak látszatakciókkal) ösztönzik az embereket, minél több pénz elköltésére, minél több termék megvásárlásával. 2022-ben világszinten rekordot is döntött a fekete péntek. Ennek az akciónak a keretén belül soha ekkora forgalmat nem bonyolítottak még le a kereskedelmi láncok, mint a tavalyi november utolsó péntekén.
Egy hónappal korábban pedig már túl voltunk a karácsonyi vacsorán, sokunknak még viszonylag friss élmény lehet ez a három nap. Már robogunk is tovább mert az idő nem áll meg és nemsokára itt a Valentin nap! Hogy tehetjük fenntarthatóvá?
Először is törekedjünk arra, hogy legyen alap a mértékletesség minden területen!
Ajándékok: Gondolkozzunk élményajándékban, ahol minőségi időt töltünk együtt . Szívhez szóló lehet, egy általunk készített ajándék is, amibe beletettük az időnket és az energiánkat – ami valljuk be – ma már az egyik legdrágább dolog. De ha már tárgyi ajándék ott vannak a használt tárgyak is (újrahasználás!). Ha pedig ragaszkodunk az új dolgokhoz, akkor egy ajándékutalvánnyal nem lőhetünk mellé, mert a megajándékozott fél arra válthatja be, amire valóban szüksége van.
Csomagolás: Ez egy igazán alacsony belépési küszöb a fenntarthatóság felé, hiszen egy látványos változtatással tudunk elindulni egy fenntarthatóbb ajándékozás felé. Csomagolópapír helyett egy szebb textildarabbal is csomagolhatunk. Ehhez inspirációt nyújthat a japán furoshiki technika is. De a papír ajándéktáskát is többször használhatjuk. Viszont ha mindenképpen csomagolópapírral szeretnénk csomagolni válasszunk újrahasznosított papírból készültet. Vagy akár el is hagyhatjuk a csomagolást, úgy ahogy van.
Vacsora: Ha nem étterembe megyünk, hanem mi készítjük a romantikus vacsorát, akkor lehetőleg szezonális gyümölcsökből, zöldségekből és gabonafélékből legyen minél több. Próbáljuk meg arányaiban csökkenteni húsfogyasztásunkat.
És hogy mi fán terem az újrahasznosítás? A folytatásban kiderül! 😉